Zet uw referenties op de foto
Testimonials zijn een fantastische manier om nieuwe klanten te werven. Geen betere reclame dan een tevreden klant. Maar het is ook een manier om uw bestaande klant te laten weten dat u hem waardeert. Dat u trots bent op die implementatie en de voordelen die het zijn bedrijf heeft opgeleverd. En dat u achter uw product staat en pas tevreden bent als uw klant dat is.
Praktijkvoorbeelden spreken
Wervende teksten op uw website en uitgekiende brochures geven natuurlijk al een algemene beschrijving van uw bedrijf, uw producten of service. Praktijkvoorbeelden geven uw prospects een concreet idee wat u voor hen kan betekenen. Omdat uw klanten uitleggen wat u voor hèn betekent. In hun situatie, in hun bedrijf en voor hun mensen. Tastbaar, inleefbaar. In hun woorden. En met een duidelijk beeld daarbij. Zodat meteen de juiste sfeer ontstaat.
De ondernemer "in zijn natuurlijke habitat"
Die sfeer is heel belangrijk. Een goede foto bij een referentie is dan ook veel meer dan zomaar een kiekje. In één beeld moet duidelijk zijn dat het hier gaat om een tevreden klant. De klant moet een gezicht hebben; quotes worden gegeven door mensen, niet door gebouwen. Het is fijn dat meteen duidelijk is om wat voor onderneming het gaat. Of op welke wijze uw producten of diensten door de klant worden ingezet. Gekscherend noem ik dat het fotograferen van uw klant "in zijn natuurlijke habitat". Laat maar zien dat hij trots is op zijn bedrijf.
Uw klant centraal
Als ik op pad gestuurd word om een referentie te fotograferen, vertegenwoordig ik op dat moment eigenlijk even uw bedrijf. Dat is iets waarvan ik me terdege bewust ben. De relatie met uw klant is voor u heel erg belangrijk. En bij mij in goede handen. Ik stel uw klant centraal, vanaf het maken van de afspraak tot en met de fotoshoot. En uiteraard is het prima als u of uw account manager meegaat. Betrek uw klant bij de keuze van locatie of onderwerp. Ondernemers zijn trots op hun bedrijf en weten vaak heel goed welk onderdeel in beeld gebracht moet worden om het verhaal te vertellen. En mag de klant de foto ook gebruiken? Ja natuurlijk ( Als u dat goed vindt uiteraard - en dat vindt u). Zo wordt uw referentie een blijk van waardering voor uw klant!