Het Digigraphie® label vertegenwoordigt speciale afdrukken, die de hoogste standaard voor (digitale) kunstreproducties garanderen. Het betreft hier fotoafdrukken of kunstreproducties met een uitzonderlijke kwaliteit en een gegarandeerde duurzaamheid. Ik bezit als een van de weinige fine-art afdrukservices in Nederland over Digigraphie® LAB certificering, wat betekent dat ik niet alleen mijn eigen fotografie, maar ook afdrukken van derden kan voorzien van een Digigraphie® label en certificaat.
Oorsprong van de Digigraphie®
De Digigraphie® werd geïntroduceerd door Epson tijdens de Autumn Exhibition in Parijs in 2003. Fotografen, kunstenaars en lithografen gebruikten de technologie van Epson al jaren om afdrukken van hoge kwaliteit te maken; met de introductie van de Digigraphie® ontstond een nieuwe discipline: de digitale kunstdruk. Al in 1991 zocht meester drukker Jack Duganne van Nash Editions in de VS naar een naam voor de digitale kunstwerken van Diane Bartz en introduceerde de term "Glicée", afkomstig van de Franse term "jet d'encre' (inkjet). Franse kunstenaars vonden de term "inkjetafdruk" geen recht doen aan hun artistieke werk. Sommige kunstenaars hanteerden hun eigen label, zoals bijvoorbeeld maritiem kunstenaar Philip Plisson ("Pixographie") en modefotograaf Jean-Noël l'Hameroult ("Hyperchromes"). Deze twee professionele fotografen gebruikte hun labels om artistieke afdrukken met een beperkte oplage te beschrijven. Er was duidelijk behoefte aan een industriestandaard. Die kwam er in 2003 toen Epson, na een uitgebreid onderzoek onder fotografen, kunstenaars, musea en kunstverzamelaars, de naam "Digigraphie®" registreerde bij het INPI en het OHMI (de Franse en Europese instituten voor intellectueel eigendom en handelsmerken). Het label mag uitsluitend gebruikt worden door drukkers die een gecertificeerde kwaliteit kunnen bieden en zich aan de gebruiksregels houden.
Wat is een Digigraphie® ?
Een Digigraphie® is een technisch label, waarmee een kunstwerk zoals een foto, digitale reproductie of digitaal artwork, in een beperkte oplage geproduceerd wordt. Elke reproductie is uniek en genummerd, voorzien van een referentie en certificaat van echtheid en ondertekend door de kunstenaar of fotograaf. De koper van een dergelijke reproductie heeft zekerheid over de kwaliteit van de afdruk, duurzaamheid, herkomst / authenticiteit en het totaal aantal exemplaren dat van het kunstwerk bestaat. Musea, galeries en verzamelaars van foto's en digitale kunst verkrijgen zo veel zekerheid over hun aankoop.
De toekenning van de Digigraphie® status aan een afdruk, is onder meer afhankelijk van het gebruikte materiaal. Een select aantal papiersoorten is door onafhankelijke laboratoria zoals Wilhelm Imaging Research en het LNE getest om de stabiliteit van de afdrukken in de tijd te kunnen garanderen. Van een Digigraphie® is de kleurechtheid dan ook minimaal 60 tot 100 jaar gegarandeerd! Ondanks dat het aantal toe te passen papiersoorten beperkt is, biedt het gamma voldoende mogelijkheden om de kunstenaar in staat te stellen de juiste uitstraling bij zijn/haar foto of kunstwerk te zoeken. De toegestane papiersoorten bieden een ruime keuze: glad, ultraglad, met textuur, aquarel, fluweel, canvas, etc.
Wat zijn de voordelen van een Digigraphie® ?
Zowel voor de fotograaf/kunstenaar als voor de klant, zijn er verschillende voordelen van een Digigraphie® boven een "normale"fine-art afdruk:
- Een Digigraphie® gecertificeerd printlab zoals Fotovannoort garandeert dat de aanwezige kennis en het gebruik van materialen, colour management, technieken, inkten en printers van het allerhoogste niveau in de wereld is. De procedure om toegelaten te worden tot dit programma is lang en complex en de kwaliteit van de afdrukken en toegepaste kleurprofielen wordt continue gecontroleerd.
- Een Digigraphie® garandeert een minimale duurzaamheid van 60 tot 100 jaar op het gebied van kleurechtheid. Door de afdruk op de juiste wijze conserverend in te lijsten kan deze levensduur nog veel verder verlengd worden.
- Een Digigraphie® bestaat altijd uit een maximale oplage. De afdrukken zijn individueel genummerd, gesigneerd en voorzien van een certificaat van echtheid / Certificate of Authenticity. Kopers, musea en galerieën hebben zekerheid over de herkomst en uniciteit van de afdruk / het kunstwerk.
- De verkoop- en verzamelwaarde van een Digigraphie® is vele malen hoger dan die van een "normale" afdruk.
- Kunstenaars zijn vrij hun werken af te drukken, wanneer zij willen. Er hoeft niet te worden geïnvesteerd in voorraad, maar de afdruk kan gemaakt worden zodra zich een koper heeft gemeld. Uiteraard kan dit totdat de maximale oplage is bereikt; het Digigraphie® lab (zoals ik) houdt hiervoor een administratie bij.
- Kunstenaars kunnen een nieuwe doelgroep aanboren en meer omzet uit hun werk genereren, bijvoorbeeld door een hoogwaardige digitale reproductie en beperkte serie Digigraphie® kunstdrukken te maken van een schilderij.
- Namaak of plagiaat is onmogelijk; de afdrukken worden voorzien van een preeg van kunstenaar en/of Digigraphie® lab.
- Door de Nederlandse Belastingdienst worden afdrukken, waarvan de uniciteit kan worden aangetoond, aangemerkt als kunstwerk; bij verkoop is het lage belastingtarief van 6% van toepassing.
Kosten
De meerkosten van een Digigraphie® ten opzichten van een "normale" fine-art afdruk zijn bescheiden. Ik reken slechts een toeslag van € 15,00 exclusief BTW voor het Digigraphie label. Dit is uiteraard inclusief preegstempel, een certificaat van echtheid en administratie van de oplage. Ook wordt het digitale negatief in bestand gehouden, zodat er direct een nieuwe Digigraphie® vervaardigd kan worden, zodra de kunstenaar/fotograaf een volgende afdruk heeft verkocht.
Digigraphie® media
Op dit moment zijn de volgende media beschikbaar voor de vervaardiging van een Digigraphie®:
EPSON
- Epson Traditional Photo Paper 300g
- Epson Water Resistant Matte Canvas 375g
- Epson Premium Canvas Satin 350g
- Epson Somerset Velvet fine art paper 255g
- Epson Velvet fine art paper 260g
- Epson Ultra Smooth fine art paper 250g
- Epson Ultra Smooth fine art paper 325g
- Epson Watercolor paper - Radiant White 190g
- Epson Doubleweight Matte Paper on Diasec process 180g
- Epson Cold Press Bright
- Epson Cold Press Natural
- Epson Hot Press Natural
- Epson Hot Press Bright
- Japanese Kozo Paper Thin 17 *nieuw
- Japanese Kozo Paper Thin 24 *nieuw
Hahnemühle
- Hahnemühle Museum Etching 350g
- Hahnemühle Photo Rag® 308g
- Hahnemühle Photo Rag® 460g
- Hahnemühle Photo Rag® 188g
- Hahnemühle Photo Satin 310g
- Hahnemühle Photo Rag® Bright White 310
- Hahnemühle Torchon 285
- Hahnemühle William Turner 190 / 310
- Hahnemühle Albrecht Dürer 210
- Hahnemühle Photo Rag® Pearl 320
- Hahnemühle Photo Rag® Baryta 315
- Hahnemühle Photo Rag® 188 / 308 / 500
- Hahnemühle Museum Echting 310g
- Hahnemühle Photo Rag® Satin 310
CANSON®
- Canson® Infinity Rag Photographique 310 g/m²
- Canson® Infinity PrintMaKing Rag 310 g/m²
- Canson® Infinity Edition Etching Rag 310 g/m²
- Canson® Infinity Velin Museum Rag 315 g/m²
- Canson® Infinity Aquarelle Rag 310 g/m²
- Canson® Infinity Velin Museum Rag 250 g/m²
- Canson® Infinity Rag Photographique 210 g/m²
- Canson® Infinity Aquarelle Rag 240 g/m²
- Canson® Infinity Rag Photographique 220 g/m²
Noot:
Papieren die niet behoren tot het Digigraphie® gamma, zijn niet noodzakelijkerwijs minder van kwaliteit dan de hierboven genoemde media. De Digigraphie® media zijn uitvoerig getest door instituten zoals Wilhelm Image Research op kwaliteit en duurzaamheid en garanderen een bepaalde minimum kwaliteit. Epson staat echter slechts een beperkt aantal papiersoorten toe binnen het Digigraphie® gamma, wat betekent dat er bijvoorbeeld geen ruimte is voor een kwalitatief gelijkwaardig barietpapier, als er al voldoende papiersoorten met die karaktereigenschappen vertegenwoordigd zijn.
Nieuw zijn de Japanse Kozo papieren.